4 en 5 mei Soest

Gisteren kreeg ik van het Stichting 4 en 5 mei Soest en Soesterberg 15 bosjes rood, wit en blauwe bloemen. Deze hebben we bij oorlogsgraven in Soest en Soesterberg (Loes de Groot) gelegd. 2 personen waren herbegraven in Zeist, ook daar zijn we geweest. Ook hebben we een de monumenten bezocht.

Vanmorgen 100 witte anjers opgehaald. We hadden afgelopen week mensen gevraagd om een naam en adres op te geven van mensen die de oorlog hadden meegemaakt. We hebben ons opgesplitst. Loes de Groot bracht 20 anjers rond in Soesterberg, 30 anjers afgegeven aan Linda Schimmel van Lyvore, zij zou ze rond brengen. Angeline Kok bracht ze rond bij Marienheuvel , Geert Kraus heeft Smitsveen voor zijn rekening genomen en Esther en ik de rest van Soest.

Wat kregen ze, een witte anjer, een grote sticker van 75 jaar vrijheid geschonken door @Stichting 4 en 5 mei Soest en Soesterberg. En een gedicht geschreven door Ds. Evelijne Swinkels-Braaksma met de titel: Vergeten is ballingschap, gedenken is verlossen.

Angeline Kok had alleen nog een extra flyer bij zich voor Marienheuvel. Die van Vlaai & Zo Soest. Een aankondiging dat wij van Stichting Hart voor Soest met moederdag langs komen met een moederdag verrassing.

De reacties op onze komst vandaag was enorm mooi. De overgebleven anjers hebben we naar het Veteranen Search Team in Huis ter Heide gebracht. Ik kreeg al foto’s, de anjers liggen op het graf van hun overleden makkers .

Wat met het meeste bij blijft van de afgelopen 2 dagen. De mannen die opgegraven zijn in Soest en nu begraven zijn in Zeist. Ze liggen naast elkaar en zijn op dezelfde dag gestorven.

Iedereen heel erg bedankt voor de samenwerking.